joi, 31 martie 2011

GAURA DIN OZON ŞI GROAPA DIN GRĂDINĂ

Săptămâna trecută, am profitat de vremea frumoasă şi am trecut la muncă în grădină . Şi cum toamna trecută am scos via, m-am gândit să pun ceva în loc şi am trecut la plantat de pomi fructiferi. Cumpăraţi cu etichetă şi instrucţiuni de plantare, am citit etichetele şi am purces alături de fiu-meu la săpat de gropi standard 50x40x40.  La un moment dat, nu ştiam unde să mă pun ultimul pom  eram nehotărât asupra locului cel mai potrivit, şi privind aşa în gol, un amic al fiului meu zice : „ păi domnul Neacsu, ca să nu mai pierdem timpul, să facem o groapă aici şi când v-aţi hotărât unde vreţi, o mutăm acolo”. Nu mi-am putut abţine zâmbetul am apreciat gluma băiatului, care  m-a facut sa ma decid mai repede.  
 
 Nu mult după aceea, acum câteva zile, citesc presa şi rămân trăznit la o ştire care înspăimânta toată România : „O gaură de ozon se va afla deasupra României la sfârşitul lunii. Cum te protejezi?”
 
 Hait, îmi spun, am sfeclit-o. Ori îmi cade gaura în cap, mi se găureşte pălăria.  Atenţie la cei ce umblă cu capul în nori, să nu daţi cu capul în gaura de ozon că o să va doară .  Să vezi că nu o să mai pot lucra in grădină,   mă gândeam si aşa supărat că sunt în urmă cu lucrările.
 
 Citesc şi remediile şi metodele prin care se poate scăpa de nenorocire: „Oamenii trebuie să fie vigilenţi, dar să nu se sperie. Te poţi proteja fiind informat în permanenţă, purtând o pălărie cu boruri late şi cremă de protecţie solară, şi limitând numărul de ore petrecute afara”, a spus Gier Braathen, cercetător al Organizaţiei Mondiale pentru Meteorologie” scrie pe http://ziarelifestyle.com/ştiri/o-gaură-de-ozon-se-va-afla-deasupra-româniei-la-sfârşitul-lunii-cum-te-protejezi/. 
 
 Acuma am înţeles. In primul rând trebuie să fii informat in permanenţă . Daca esti informat, ai scapat de belea . Ieftin imi zic, acuma că sunt informat, gata, am scapat de gaură.  Apoi, dacă nu esti informat, să fii echipat cu pălărie cu boruri largi, ca texanii, ochelari de soare ulta UV ca „jmecherii” creme de protecţie scumpe ca columbencele , scuzaţi kcofonia   dar de ce nu ne-au dat şi firma, să ştim şi noi pe ce dăm banii, să nu cumpărăm marfă proastă, sau pălării din material prost, prin care să ne cadă în cap razele de soare ?
 
 Acuma, ceva ceva mai ştiam eu despre ozon, dar că să nu greşesc, că de  memoria e ca femeia, te lasă când nu te aştepţi, intru pe gogu şi caut ce scrie despre ozon. Şi găsesc un referat (http://www.referatele.com/referate/chimie/online9/Ozonul---stratul-de-ozon-referatele-com.php) care spune cam aşa :
 
 „In primul rând, trebuie să spunem că ozonul este o moleculă specială de oxigen, care conţine 3 atomi (O3), spre deosebire de molecula de oxigen obişnuită, care are numai 2 (O2). Înainte de a trece mai departe, va trebui să facem câteva mici precizări, referitoare la radiaţiile ultraviolete. Acestea sunt împărţite în trei game, UV-A, cu lungimi de undă cuprinse între 315 şi 400 nm, UV-B, cu lungimi de undă cuprinse între 280 şi 315 nm şi UV-C, cu lungimi de undă mai mici de 280 nm. Pentru formarea ozonului sunt importante radiaţiile UV-C, care au suficient de multă energie pentru a rupe moleculă de oxigen în doi atomi. Aceşti atomi liberi se deplasează nestânjeniţi prin stratosferă, până în clipă în care au norocul să întâlnească o moleculă de oxigen, de care se ataşează, formând moleculă de ozon, O3. Procesul descris de noi poartă numele de fotoliză. 
 
 Din câte vedeţi, oxigenul molecular are capacitatea de a absorbi o parte dintre radiaţiile ultraviolete, tocmai prin procesul de formarea ozonului. Acum ştim şi de ce ozonul se formează numai în stratosferă. Acolo densitatea oxigenului este suficient de mare pentru a se produce disocierea moleculară. La altitudini mai mici, radiaţiile UV-C sunt deja absorbite.”
 
      Ia uite domnule îmi spun, Ozonul este un „ceva „ cam asa cum spunea domnul Crin Antonescu despre domnul Boc, ce se mişcă nestingherit prin stratosferă ca Boc prin Legislatie  şi se împrăştie prin aer, ca pensiile noastre prin banci, deci nu stă locului neastâmpăratul, ca Boc pe scaunul de premier.  Păi şi atunci, cum puii mei se face gaura aia in cer, ca cea din Bugetul României ? Cum se întâmplă de rămâne gaura gaură şi se opresc moleculele alelalte de ozon din afara găurii, exact la marginea ei şi nu o umplu? Domnule, spuneam eu că lumea se mişcă teribil de repede, că nu mai facem faţă informaţiilor, dar asta chiar depăşeşte orice speranţă. Deci s-a descoperit metoda prin care se pot forma găuri în păturile de ozon . Super. Dar cel mai interesant este că aceste găuri pot fi mutate. De la Polul Nord, se mută deasupra câte unei ţări, bănuiesc că în mod echitabil, la toate ţările, fără discriminări. Supeeeeer Coooooooooooooool. Domnilor oameni de ştiinţă, va rog eu, nu puteţi să mutaţi şi gropile mele din grădină de colo colo, că să nu mai sape fiu-meu atâtea gropi ? Va roog eeeeeu. Hai că plătesc bine. Se bagă cineva ? 
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Puteţi face orice comentarii în limitelei decenţei , bunului simţ, respectului reciproc. Orice comentariu care încalcă regula va fi sters.
Nu am nici o satisfacţie să văd cititorii, oricine ar fi ei, înjurandus-e sau atribuindu-şi epitete mascate pe blogul meu.
Dacă aveti chef de hârjoană şi trimteri prin locuri ascunse vederii, faceti-o pe alte imaşuri. Eu voi scoate orice comentarii de acest fel de pe blog. Dacă aveti comentarii de făcut la subiect bine, dacă nu, pentru împunsături personale mergeţi acolo unde posesorii de blog vor rating